Geneza "Kordiana".
Pracę nad nim rozpoczął Słowacki w marcu 1833 r. W marcu roku następnego dramat ukazał się drukiem. "Kordian" był pomyślany jako trylogia o czym świadczy tytuł utworu : "Kordian. Część pierwsza trylogii. Spisek koronacyjny." Słowacki nie napisał jednak części drugiej, a trzecią prawdopodobnie zniszczył. Trylogia ta miała opowiadać o dojrzewaniu, walce i klęsce pokolenia powstańców.
Tło historyczne.
Akcja rozgrywa się przed powstaniem. Punktem wyjścia dla poety stały się wypadki poprzedzające rok 1830, a mianowicie relacje o przygotowaniach do zamachu na życie cara Mikołaja I. Przybył on w maju 1829 r. do Warszawy by koronować się na króla Polski. Ta polityczna demonstracja mająca na celu zacieśnienie związków między zaborcą, a podbitym narodem spotkała się z ostrym sprzeciwem polskiego społeczeństwa. W najbardziej radykalny sposób ujawnił się on wśród młodzieży. Zaczęto nawet przygotowania do zamachu. Powstały dwa niezależne plany. Autorem jednego był student Wincenty Smagłowski, drugiego zaś grupa podchorążych. Do zamachu jednak nie doszło ze względu na perswazję niektórych polityków (min Niemcewicz).
Słowacki zapoznał się z publikowanymi na emigracji relacjami o spisku. Bogatszy był także o doświadczenia związane z powstaniem listopadowym, co wykorzystał w dramacie.
"Kordian" jest utworem poruszającym wiele problemów :
a) Słowacki dokonuje ostrej krytyki powstania listopadowego
b) przeprowadza polemikę z Mickiewiczem
c) w postaci Kordiana kryje nowy typ bohatera romantycznego
d) tworzy nową koncepcję odzyskania niepodległości (tzw. winkelriedyzm)
Dyskusja na temat przyczyn jego upadku.
Bezpośrednio po klęsce powstania rozgorzała dyskusja na temat przyczyn jego upadku. Był to jeden z głównych tematów literatury polistopadowej. Wyrażano na ten temat różne sądy i poglądy np. Mickiewicz optymistycznie interpretował klęskę w kategoriach mesjanistycznych. Słowacki natomiast dokonał pesymistycznej, ostrej, surowej oceny powstania. Wskazał on na kilka przyczyn, które doprowadziły do jego klęski :
("wy" czyli społeczeństwo idźcie spać, "my" - niewielka grupa spiskowców zajmiemy się walką)
c) niedojrzałość polityczna powstańców na przykładzie Kordiana
Nie posiadali konkretnego programu politycznego. Brak im było odwagi, aby sięgnąć po władzę. Wydawało się Kordianowi, że zabicie cara rozwiąże wszystkie problemy, a sprawa sukcesji po nim załatwi się sama. Jego działanie miało ograniczyć się jedynie do zabójstwa cara, po władzę nie chciał sięgać, aby nie zostać posądzonym o to, że zabił cara z pobudek osobistych.
O niedojrzałości politycznej powstańców świadczy fakt, że większość z nich przekonały argumenty Prezesa przeciwnego zamachowi. Prezes wysunął trzy rodzaje argumentów:
- polityczne (co powie Europa ?)
- moralne (zamach na cara naruszał etos otwartej walki. Dla podchorążych byłaby to plama na honorze)
- historyczne (zabójstwa dokonanoby na grobach polskich królów, które w ten sposób uległyby zbezczeszczeniu
d) niedojrzałość moralna
Powstający plan zabicia cara nie uwzględnił jednak założeń kodeksu rycerskiego, który wyklucza podstęp, a oni jako podchorążowie zobowiązani byli do jego przestrzegania. W dodatku miało dojść do zamachu już po koronacji cara na króla Polski. Byłby więc to zamach na króla - pomazańca. Wszystko to przerastało powstańców, w wielu z nich było przerażonych okropnością czynu. Nie byli w stanie stworzyć nowego kodeksu etycznego, który uwzględniłby te przeciwności i rozgrzeszył z winy.
e) niedojrzałość psychiczna
Pomysł jaki powstał w głowie Kordiana był wynikiem jego wybujałej wyobraźni. Kordian był słaby psychicznie, a czyn jakiego się podjął przerastał jego predyspozycje. Dowodem na to jest scena V aktu III, kiedy Kordian nie mogąc zapanować nad wyobraźnią pada zemdlony pod drzwiami cara.